RSS

Monday, June 20, 2011

H.O.M.E .S.W.E.E.T.H.O.M.E


Rumah? Siapa yang tidak mahu berada di rumah? Tak kiralah rumah kita tu banglo ke, pangsa ke, pondok buruk ke… kita mesti selalu teringat rumah kita kan? Rumah tempat kediaman yang pastinya mempunyai nilai sentimental ketika bersama keluarga tersayang Rumah… tempat kita bersuka ria dan berduka sama-sama dengan adik beradik dan kedua orang tua. Sejauh mana rasa bahagianya ketika berada di rumah, bergantung kepada kita yang mencorakkan suasana di dalam rumah… Erm…. Tapi, kalau orang yang tinggal keseorangan macam mana ye? Nak corak dengan apa? Pensil? Water colour? Buncho? Luna? Itu pun terserah kepada diri sendiri.

Bercerita tentang R.U.M.A.H, teringat pula kepada nenda tersayang yang telah pergi menghadap Ilahi semenjak sekian lama… Syarifah Mariam, itulah nama indah milik nendaku. Nendaku semasa hayatnya sangatlah suka berpantun dan bersyair. Antara yang aku masih ingat adalah rangkap ini :

“Bismillah itu awal perkataan, baca saudara dengan kesukaan… fahamkan makna jangan kedukaan, isyarat kepada sekalian ikhwan…”

Wahhhh ! Sangat indahkan bahasa yang dilagukan di dalam syair ini? Malangnya aku tidak mampu untuk mengingati lebih banyak, apalagi keseluruhan syair itu! Ketika aku sempat bersamanya semasa hayatnya masih ada, beliau menghidap penyakit nyanyuk yang sangat kronik… sehingga tidak mengenali anaknya sendiri. (Hurmmm, terfikir pula, bagaimanakah aku ketika 60 atau 70 tahun akan datang? Hidupkah? Matikah? Nanyukkah? --- yang pasti bukan kerja kita, hiduplah dengan sabaik-baiknya kerana DIA MAHA MENGETAHUI)

Yang paling melucukan tentang nenda tersayang (oleh kerana beliau nyanyuk), beliau sentiasa mengeluarkan kata-kata , “Aku nak balik,” walaupun ketika itu beliau telah berada di rumah beliau sendiri. Betapa kuatnya ingatan nenda terhadap terataknya sebagai saksi kehidupannya dan anak-anak. Pahit ke, manis ke, masam ke, masin ke… pasti rumah yang selalu akan kita ingat walau di mana berada. Kiranya, dalam dunia globalisasi sekarang, pengaruh positif dari dalam rumah itu amatlah perlu kan? Dari rumahlah bermulanya warna sebenar kehidupan yang akan ditempuhi oleh anak-anak ketika keluar dari rumah. Kadang-kadang terdapat manusia yang tak suka balik ke rumahnya. Mungkin kerana bosan, sunyi, pergolakan di dalam rumah tangga,.. Mungkin juga tidak menyukai suasana yang aman di rumah kerana mahukan sesuatu yang berbeza. Walau apapun, percayalah, sejauh mana kita melangkah, sejauh mana kita tercampak, sejauh mana kita lari, kita tidak mampu menepis perasaan “Nak balik ke rumah!” walaupun sudah nyanyuk!

Rumah yang seindah syurga mungkin terapi yang baik untuk seorang manusia yang merindukan kebahagiaan dan kerukunan suasana di dalam rumah. Rumah yang dianggap sebagai neraka pula mungkin serasi dengan diri individu yang tidak pernah merasakan kebahagiaan dari dalam rumah. Hiasilah dunia “rumah” agar kita tidak timbul perasaan yang ‘asing’ terhadap rumah sendiri. Segala-galanya bermula dari RUMAH !

0 comments:

Post a Comment